2016. április 12., kedd

Éjszakai kelesztés

Nagyon szeretek kenyeret sütni. De nem mondhatnám, hogy hipp-hopp tudok kenyeret varázsolni az asztalra, hiszen öregtészta, kelesztés egyszer-kétszer-háromszor...... hát nem öt perc. :) Viszont így kicsi az esély arra, hogy reggel ehetünk friss meleg kenyeret. Ezt a bibit próbálom kiküszöbölni az éjszakai kelesztéssel.

Nem régen dagasztottam be, formáztam meg egy kenyérkét kísérletképpen. Egy kicsit persze most is bolondítottam rajta, így most felvirágozva várja a reggelt a hűtőben a reggelink.


Az eredeti recept Limarától van, de már változtattam rajta kicsit  - és nagyon bevált -  a család kívánsága szerint:

25 dkg teljes kiörlésű búzaliszt
25 dkg kenyérliszt
1.5 tk só
1 ek cukor
2 dkg élesztő
2-3 dkg vaj
2 ek burgonyapehely
3 dl tej (ha kell, még egy picit adok hozzá a dagasztás közben)

Az élesztőt nem futtatom, a vajat sem olvasztom, csak elmorzsolom a többi hozzávalóval. Aztán alaposan dagasztom. Én konyhai robotgépet használok, de a végén mindig jól átdolgozom kézzel is, hogy benne legyen a kezem íze is. :D (Egyébként is jó játék a finom tésztával való molyolás.)
Ezután kelesztőtálban hagyom kb. 20 percig magához térni a tésztát. Ha letelt, egy kicsit átgyúrom, de nem túl erősen, aztán hagyom a duplájára kelni.
Ha ezzel is megvagyok, formázom a kenyérkémet, kerekre, hosszúkásra, mikor milyen kedvem van. Egy kis darabot levágtam belőle, abból készült a díszítés. Jénaiba teszem, hagyom duplájára kelni ismét.
Ezt most  a hűtőben kénytelen véghezvinni a cipócskám, mert kiváncsi vagyok ennél a receptnél hogyan válik be az éjszakai, hidegben történő kelesztés.

Reggel jövök a folytatással, újabb képekkel. :)

Jó reggelt! :)

Háááát! A kis huncut kenyerem úgy gondolta, hogy nem lustálkodik. Éjszaka egyszer ránéztem a hűtőben, szerintem akkor volt épp akkora, hogy sütőbe kellett volna tennem. Úgy érzem egy kicsit túlkelt. Valószínűleg nem kellett volna a jénai tetejét rátennem, csak elég lett volna egy fólia a kiszáradás ellen. Így a zárt közegben túl jól bemelegített magának és gyorsabban kelt, mint ahogy terveztem.

Ettől függetlenül nem bántam meg az éjszakai kelesztést. A reggeli isteni kenyérillat kárpótol mindenért. :))

2 megjegyzés:

  1. Nincs fedeles jénaim.
    Ha sütőzacskóban teszem a hűtőbe?
    Szerinted?

    VálaszTörlés
  2. Szerintem az is tökéletesen működik. :)

    VálaszTörlés