2017. január 15., vasárnap

A mindennapi kenyerünk

Többféle receptet kipróbáltam már, de leggyakrabban ezt a változatot sütöm. Hátha ti is kedvet kaptok a kenyérsütéshez. Valaha én sem hittem volna, de lassan egy éve, hogy nem vettem boltban kenyeret, kivéve egy Lidl-is barna magvas kenyeret, tanulmányozás céljából. :D



Hozzávalók:

Gyors kovász, amit előző este szoktam elkészíteni:

25 dkg liszt
1 dkg élesztő
2 dl víz
Ezekből egy nokedlitészta állagú trutymót keverek, amit kint hagyok a konyhapulton 10-12 órára, vagy ahogy sikerül. Volt már több és kevesebb is. :)

Reggel folytatom:

az esti gyors kovász
40 dkg liszt, amit kedved szerint keverhetsz mindenféle egészséges lisztekből, vagy bűnös módon fehér kenyérlisztből :D
2 evőkanál burgonyapehely
1 csipet aszkorbinsav
4 kávéskanál só
2 evőkanál étolaj
0,5 dkg élesztő
1,5 dl langyos víz

Ezekből jó alaposan egy nem túl lágy tésztát gyúrok, amit aztán minél jobban megpróbálok kidagasztani. Nekem szerencsém van, a robotgépem jól bírja a kiképzést, azzal dagasztok. Tényleg alaposan ki kell dagasztani, akkor lesz szép magas a kenyerünk. A gépi dagasztás után én még egy kicsit kézzel is átgyúrom, de ez csak én babonám. :D
Kelesztő tálban teszem és kb. 15-20 percig hagyom pihenni. Aztán megint óvatosan átgyúrom. Ezután már nem piszkálom, csak ha már duplájára kelt. Ez nagyjából 1/2-3/4 óra, de függhet a hőmérséklettől.
Amikor kétszer akkorára kelt, akkor ismét átgyúrom, formázom és egy sütőpapírral kibélelt jénaiba teszem, amire a tetejét is ráteszem. Én mindig jénaiban sütöm a kenyereimet, nagyon bevált.
A jénaiban megint hagyom kelni, megint duplájára.


Mire megdagad a kellő nagyságra, már bemelegítem a sütőt, jó forróra. Hőfokot nem tudok mondani, nincs hőmérős, alul-felül sütős, légkeveréses csodamasinám, csak egy sima régi gáztűzhelyem.
Mielőtt beteszem a sütőbe, kedvemre megvágom a tetejét egy pengével, vízzel bespriccelem a kenyeret és a jénai tetejét is belülről.
Nagyjából egy óra alatt sül meg a kenyerem. Az utolsó 10 percre leveszem a jénai tetejét, lejjebb veszem a hőfokot és úgy sütöm készre a kenyeret. Rácsra teszem hűlni, és ha szerencsém van, hallhatom, hogy pattog, repedezik a kenyér héja. :)






32 megjegyzés:

  1. A kovász lehet sima fehérliszt, vagy BL 80-assal célszerű készíteni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is sima fehérlisztből csinálom a kovászt. :)

      Törlés
  2. Szia! A jénai nem pattan el, ha forró sütőbe teszed?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, dehogy! Akkor van baj, ha a forró jénait éri valami nagyon hideg, pl. víz, stb. Nekem még sosem pattant el jénaim, pedig sokszor használom a mindennapokban. :)

      Törlés
  3. Pizza tésztát hogyan lehet tárolni köszönöm!

    VálaszTörlés
  4. Sajnos nem tudom, mi nem szoktuk tárolni, max a pocakunkban. :)

    VálaszTörlés
  5. Szeretném megkérdezni, hogy a jénai nem reped el, ha forró sütőbe teszem be. Úgy tanultam, hogy hidegbe kell tenni. Egyszer betettem forró sütőbe és atomjaira hullott a rakott krumplival együtt! köszönöm, ha válaszolsz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem úgy tanították, hogy a forró jénai nem érintkezhet hideg dologgal. :D Még sosem repedt el a jénaim, amikor forró sütőbe tettem, pedig hetente 2-3-szor sütök benne. :)

      Törlés
  6. Krisztikém én a mult században pontosan gyesen 1975-ben tanultam meg kenyeret sütni, de tőled még mindig tanulok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Márta néni :) Ha tudnád milyen sokszor jutsz eszembe :D

      Törlés
  7. Köszönöm és ráadásul még finom is. :)

    VálaszTörlés
  8. Kedves Kriszti! Hogy formáztad meg ilyen szépre a tetejét?

    VálaszTörlés
  9. Mitől lett rajta a spirál díszítés?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Marcsi!Hagyományos borotva pengét használok és azzal vágtam rá a mintát mielőtt betettem volna a sütőbe.

      Törlés
    2. Köszönöm szépen Kriszti.Gyönyörű és biztosan nagyon finom is!

      Törlés
  10. Köszönöm a receptet,így csinálom több éve.Fincsi!

    VálaszTörlés
  11. aszkorbinsavat hol lehet venni?

    VálaszTörlés
  12. miért kell aszkorbinsavat tenni bele ,mi a szerepe?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az élesztő munkáját segíti. De lehet, hogy ha kimarad sem nagy baj, legfeljebb egy kicsit tovább kell keleszteni. :)

      Törlés
  13. burgonyapelyhet nem kaptam,mivel helyettesíthetem ?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Főtt krumpli, egy kis krumplipüré maradék. Egyébként a burgonypelyhet gyógynövényboltokban lehet kapni.:)

      Törlés
  14. köszönöm,magam is igy gondoltam

    VálaszTörlés
  15. Szerintem az ascorbinsavtól könnyebbb,lukacsosabb lesz a kenyér.
    Béka.

    VálaszTörlés
  16. Ma találtam rá blogodra tetszik. Én nem rég kezdtem a kenyérsütést. Olvasva nekem is babonám a kézzel gyúrás is. úgy érzem magam is beleteszem a kenyérbe.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszik a blogom. Jó sütögetést, üdv a fedélzeten! :)

      Törlés