2017. november 5., vasárnap

Mákos kalácstorta

Már régen szemezek a kalácstortákkal és végre eljött az alkalom, hogy ki is próbálhattam. :)

A párom névnapját ünnepeltük, de ő nem igazán krémes-habos torta rajongó, a mákos kalácsot viszont nagyon szereti. Nekem ez épp kapóra jött. :)



Van egy nagyon jól bevált kelt tészta receptem, amit még a volt anyósomtól kaptam. Igazán finom, foszlós, ízes tészta, ami sokoldalúan használható.

Kelt tészta:

60 dkg liszt
15 dkg porcukor
1 cs. élesztő langyos vízben, 1 teáskanál cukorral megfuttatva
1 kis doboz tejföl
1 tojás sárgája
1 csipet só
15 dkg olvasztott ráma/vaj

A hozzávalókból szép fényes, nem túl kemény-nem túl lágy tésztát dagasztunk. 15-20 percig pihenni hagyjuk, majd óvatosan átgyúrjuk. Ezután megint kelni hagyjuk, megvárjuk, amíg duplájára nő.

Innen már kedvünk szerinte használhatjuk. Én a következő sütikhez használom: mákos kalács, darázsfészek, túrós batyu, fonott kalács, túrós lepény, szóval tényleg sokoldalú. :)

Mák töltelék:

1,5 dl tej
15 dkg porcukor
20 dkg darált mák
citromhéj, mazsola, vaníliás cukor ízlés szerint

A tejet a cukorral felforraljuk, beleszórjuk a mákot és a többi hozzávalót. Alaposan elkeverjük, hogy a forró cukros tej mindenhol érje a mákot, majd hagyjuk kihűlni.

A tésztát, most 6 nagyobb és 8 darab kisebb részre vágtam, gömbölyítettem és 10-15 percig pihenni hagytam. Aztán elkészítettem a kalácstorta darabjait, ami éppen eszembe jutott.
Mivel ez volt az ilyen próbálkozásom, nem vittem túlzásba a variálást, de nekem így is tetszett. A lényeg, hogy ne tegyük nagyon szorosan egymásmellé  a részeket, hogy maradjon helye kelni a tésztának.



Amíg a sütő melegedett, kelni hagytam a kalácstortát. Aztán lekentem tojással, egy hústűvel megszurkáltam, hogy ne nagyon repedjen meg sülés közben.
Forró (180-190 fokos) sütőbe tettem, majd amikor már megnőtt a torta, akkor 30-40 fokkal lejjebb veszem a hőfokot és készre, szép pirosra sütöm. Ha nagyon pirulna itt-ott, letakarom sütőpapírral.

És íme a végeredmény:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése