2017. április 3., hétfő

Zsemle kísérlet, avagy megvan a tuti!

Már egy ideje keresem a jó zsemlét. Aminek nem vastag az alja, a héja, elég puha kívül-belül. Ma megint tettem egy kísérletet, szerencsére közben írtam, miből mennyit tettem bele, mert a végeredmény egészen közel jár az elképzeléseimhez.

2017.04.23.: A bejegyzés eredeti időpontja óta már háromszor sütöttem ezt a receptet - egy kicsi változtatással a könnyebbség kedvéért -  és azt hiszem nem is keresek tovább.
Annyit variáltam, hogy ne keljen az öregtésztával bajlódni, így azt kihagytam, a liszt és élesztő mennyiségén változtattam.


Hozzávalók öregtésztával:

20 dkg sima liszt
10 dkg kenyér liszt
10 dkg öregtészta - A bejegyzés végén megtalálod a receptet. :)
1 dkg friss élesztő
75 gramm (fél doboz) joghurt
20 gramm étolaj
2 kávéskanál só
1 evőkanál burgonyapehely
késhegynyi aszkorbinsav
1,5 dl langyos víz


Hozzávalók öregtészta nélkül:

30 dkg sima liszt
10 dkg kenyér liszt
2,5 dkg friss élesztő
75 gramm (fél doboz) joghurt
20 gramm étolaj
2 kávéskanál só
1 evőkanál burgonyapehely
késhegynyi aszkorbinsav
1,5 dl langyos víz


A hozzávalókból közepesen lágy tésztát dagasztok. Szerintem lágyabb, mint amikor kenyeret készítek.
Az alaposan kidagasztott tésztát pihentetem, amíg kétszeresére nem kel. Ekkor nyolc részre vágom, gömbölyítem őket és sütőpapírral bélelt tepsire teszem, ahol megint duplájára kelesztem. Közben a sütőt felforrósítom.
A megkelt zsemléket (és körülötte a papírt is) alaposan megspriccelem vízzel, kedvem szerint szórók rá mindenféle finomságot - só, mák, szezámmag, stb. - és mehet a sütőbe, ahol ízlés szerinti színűre sütöm. Talán az enyémek még maradhattak volna egy kicsit, most kb. fél óráig sültek.

Csodás illat terjeng a lakásban, várom, hogy hűljenek a zsemlék, de az egyiket már megnéztem belül is. Szerintem, pont olyan, amilyennek szerettem volna. :)
Valószínűleg a joghurt miatt a frissen sült zsemlének nincs ropogós héja, cserébe viszont 2-3 nap után is ugyanolyan puha. :)

Ezek a zsemlék az öregtészta nélküli variációból készültek, a képen még langyosak, illatosak. :D




Aki még nem készített öregtésztás kenyeret, annak ide írom a receptet:

Az öregtésztát napokkal ezelőtt készítettem, aztán négy részre szedtem, nem teljesen egyforma darabokra.

50 dkg kenyérliszt
kb. 3 dl víz
1 csipet cukor
1 dkg friss élesztő


A hozzávalókból tésztát gyúrok és legalább 12 órára kelni hagyom. Ez idő alatt megkel, majd összeesik. Ilyenkor több részre osztom, zacskóba teszem, a hűtőben több napig eláll, vagy le is fagyaszthatod.

4 megjegyzés:

  1. Szia Kriszti! Ki szeretném próbálni a zsemle sütését, de nem tudom, hogy mit értesz öreg tészta alatt? Üdv. Ica

    VálaszTörlés
  2. Itt megtalálod a receptjét: http://morzsamesek.blogspot.hu/2016/04/zsemlek-kortanca.html

    VálaszTörlés
  3. Kedves Kriszti! Hány fokon sütöd a zsemlét? Légkeveréssel, vagy anélkül? Köszi, ha válaszolsz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos régi típusú sütőm van, se hőmérő, se légkeverés. A legnagyobb lángon szoktam sütni a zsemlét, kenyeret.

      Törlés